DUK

Čia rasite įvairių naudingų straipsnių, patarimų, diskusijų, serviso naujienų apie motorines transporto priemones.

 

2014.09.11

Junak M16 Custom

 

 2014.03.26

Scootershow Scooter Custom Show 2014 Final

 

2013.10.25

Scooter Tuning Extrem - Tuning World 2013

 

2012.11.05

Scooter LED Light Show 2012

  

2011.11.09

Tuning Show 2011, Ouluhalli Finland

 

2011.06.30

Būna ir taip ... :) 

 

2010.05.01

 

1. Paprasčiausio karbiuratoriaus reguliavimas;

2. O variklis ima ir neužsiveda...;


 

 1. Kaip sureguliuoti karbiuratorių?

          

          Kaip korektiškai sureguliuoti kuro/oro mišinį paprasčiausiame motorolerių, motociklų, mopedų karbiuratoriuje, nuo ko priklauso variklio darbo efektyvumas?

 

 Terminologija:

         Liesas mišinys: karbiuratoriuje sumaišomas kuro/oro mišinys, susidedantis iš per daug oro ir per mažai kuro (degalų trūkumas);

           Riebus mišinys: karbiuratoriuje sumaišomas kuro/oro mišinys, susidedantis iš per daug kuro ir per mažai oro (degalų perdozavimas);
          Žiklerio adata: strypelis smailiu galu, reguliuojantis karbiuratoriaus maišomą kuro/oro mišinį.

 

 Mišinio efektai:

        Esant liesam mišiniui variklis labiau kaista, nes toks mišinys dega prie aukštesnės temperatūros, tuo pačiu pats variklis prasčiau tepamas. Dviejų taktų varikliai tepami tepalu, sumaišytu su benzinu, todėl kuo mažiau kuro paduodama, tuo tepimas yra prastesnis.

           Karbiuratorių reguliavimas geriausiam darbui ir didžiausiam galingumui skiriasi. Norint pasiekti maksimalų variklio galingumą dvitakčiai varikliai dirba truputį liesesniu mišiniu. Norint, kad variklis dirbtų saugiausiai, t.y. tepimas būtų pakankamas, mišinys reguliuojamas truputį riebesnis.
           Visų svarbiausia, pradėti karbiuratorių reguliuoti jam dirbant riebiu mišiniu, ir po truputį jį liesinti. Taip reguliavimo metu efektyviausiai apsaugomas variklis.

Reguliavimas pagal uždegimo žvakės kontaktų spalvą:

 

         Toks reguliavimas daugeliu atvejų yra paprasčiausias, tačiau ir labiausiai pavojingas. Dirbančios optimaliausiu mišiniu, žvakės kontaktų apnašų spalva yra šviesiai ruda. Pasikeitus mišiniui spalva keičiasi ne iš karto, todėl yra didelė rizika varikliui ilgesnį laiką dirbti blogu mišiniu. Šis būdas labiausiai tinka ilgalaikio variklio darbo įvertinimui. Išsukus žvakę iš jos kontaktų apnašų spalvos galima spręsti, ar mišinys buvo per liesas, ar per riebus, ar optimalus, taip pat daug kitų parametrų.

1. Variklio žvakė, kurios darbą galime laikyti labai geru. Centrinio elektrodo keramika turi šviesiai pilką spalvą.


2. Variklio žvakė kur yra padidėjusios variklio kuro sąnaudos. Centrinis elektrodas padengtas juodos spalvos suodžiais. Tam priežasčių yra keletas: riebus kuro/oro mišinys (neteisingas karbiuratoriaus sureguliavimas) arba užterštas oro filtras.



3. Liesas kuro/oro mišinys. Elektrodo spalva, šviesiai ruda, iki baltumo. Važinėjant liesu kuro/oro mišiniu, prie padidintos apkrovos galimi variklio perkaitimai. Keturtakčiams varikliams gali pradegti išmetimo vožtuvas.

4. Žvakė yra šlapia, padengta kuru. Variklis lyg ir nori užsivesti, bet neužsiveda, užvedus - variklis dirba nestabiliai, trūkčioja. Priežastys: blogai veikia žvakė; per daug paduodama kuro, nepastovus oro tiekimas. Pradžioje pakeisti uždegimo žvakę, jeigu nepadeda, būtinas karbiuratoriaus, uždegimo sistemos reguliavimas.



Reguliavimas „iš klausos“:

        Jei pajutote, jog variklio darbas suprastėjo, sumažėjo galia, reagavimas į akseleratoriaus rankenos pasukimą tapo ne toks staigus, metas pareguliuoti karbiuratorių. Karbiuratoriai gali būti pačios įvairiausios sandaros ir smarkiai skiriasi vienas nuo kito. Tačiau visų jų darbas paremtas tais pačiais principais, todėl ir reguliavimo etapai yra panašūs. 

 

 

Rekomenduojama paprasčiausių motorolerių, mopedų ir motociklų karbiuratorių mišinio reguliavimo seka:
 

1.     Užveskite variklį ir leiskite jam pašilti. Nereguliuokite karbiuratoriaus varikliui esant šaltam. Tuo metu mišinys paprastai yra specialiai pariebinamas, todėl papildomas mišinio koregavimas išbalansuos sistemos darbą.

2.      Sraigtą, reguliuojantį kuro/oro mišinį pasukite 1-1.5 apsisukimo prieš laikrodžio rodyklę.

3.     Sraigtu, reguliuojančiu akseleratoriaus sklendės padėtį, padidinkite variklio apsukas iki 2000-3000 aps./min.

4.      Lėtai sukite mišinio reguliavimo sraigtą pagal laikrodžio rodyklę. Klausydami variklio darbo ieškokite padėties, prie kurios apsukos yra maksimalios.

5.      Jei variklio apsukos pradeda kristi, sukite mišinio reguliavimo sraigtą į priešingą pusę.

6.      Sumažinkite variklio apsukas.

 Dažniausiai pasitaikantys nesklandumai, susiję su karbiuratorium ir jo reguliavimu:
 

Gedimas

Priežastis

Gedimo šalinimas

Staigiai pasukant akseleratoriaus rankeną, variklis dusta

Per liesas mišinys

Pareguliuokite karbiuratorių. Mišinio reguliavimo sraigtą pasukite prieš laikrodžio rodyklę.

Staigiai pasukant akseleratoriaus rankeną, variklis vangiai įsibėgėja.

Per riebus mišinys

Pareguliuokite karbiuratorių. Mišinio reguliavimo sraigtą pasukite pagal laikrodžio rodyklę.

Atleidus akseleratoriaus rankeną variklio apsukos mažėja labai lėtai

- stringa akseleratoriaus trosas;
- nešvari ir stringa oro sklandis;
- karbiuratorius nesandarus, papildomai traukiamas oras iš išorės.

Patikrinti, pakeisti, sutepti, išvalyti, suveržti.

Variklis nesikuria šaltas.

Neveikia automatinis mišinio pariebintojas.

Pakeisti

 

 

 2. Negalite užvesti variklio?

 

           Nuostaba, galvoje vis labiau tiksintis laikrodis, ypač, jei vėluojama į susitikimą, nerimas ir pyktis. Įkvėpkite oro ir nusiraminkite, tai daugeliu atveju dar ne pasaulio pabaiga ir tik ką nepriekaištingai dirbusio metalinio pagalbininko tikrai neverta nutrenkti į griovį.
           Situacija nemaloni, tad pradėkim galvoti logiškai. Atmeskim variantą, jog variklio viduje yra visa krūva pabirusių detalių. Jei šis variantas pasirodytų teisingas, galite toliau nebeskaityti. Kiti variantai: kuras, oras, žvakės kibirkštis ir degimas. Nors variklis ir paprastas, tačiau gedimas ne visada lengvai randamas. Todėl visuomet patartinta laikytis tam tikro paieškos nuoseklumo. Tai sutaupys Jūsų laiką ir minimaliai sumažins žilų plaukų kiekį.

          Kad ir kaip viskas atrodo grėsmingai, rimti gedimai atsitinka sąlyginai retai. Dažniausiai tai viena ar keletas smulkmenų kurias galima nesunkiai ir greitai pašalinti.

Taigi, pradedam.

Degalai

Savaime suprantama, joks variklis nedirbs be kuro.

1. Ar degalų bake yra pakankamas kiekis kuro? Jei bakas apytuštis, būtinai jį pripildykite. Tada nebeliks abejonių, jog benzinas nepaduodamas į karbiuratorių;

2. Įsitikinkite, jog benzino kranelis, jei jis mechaninis, yra atsuktas. Jei kranelis atidaromas vakuumu, patikrinkite jo veikimą;

3. Jeigu variklis „nejudintas“ pusę metų ir daugiau, patartina pakeisti benziną. Senas kuras paprastai neturi įtakos keturtakčio variklio darbui, tačiau dvitaktis jam yra ypač jautrus. Taip pat patartina pilti kokybišką benziną. Tai vėliau sutaupys Jūsų brangų laiką ir pinigus;

4. Karbiuratoriuje gali būti vandens, kuris trugdo benzinui patekti į žiklerius. Paieškokite karbiuratoriaus apačioje drenažinio varžto, jį atsukite, ir išleiskite visa tai, kas buvo viduje. Jei varžto nėra, tikėkitės, jog variklio atkaklaus tylėjimo problema yra ne benzinas. Jei visgi tai pasitvirtins, teks ardyti ir valyti karbiuratorių.

           Jei nei vienas iš aukščiau išvardintų punktų nėra gedimo priežastimi, reikia įsitikinti, ar benzinas patenka į cilindrą. Įjunkite starterį, ir jei variklis vis tiek užsispyręs tyli, išsukite uždegimo žvakę. Jei ji šlapia, reiškiasi bėda nesusijusi su benzino padavimu. Jei sausa – reiškiasi kažkur degalai yra blokuojami. Teks ardyti ir valyti karbiuratorių.

           Prieš įsukant žvakę, ypač, jei buvo bandyta variklį užvesti daug kartų, būtinai papildomai kelis kartus prasukite su starteriu. Cilindre gali būti susikaupęs degalų perteklius, arba kitaip tariant „užsisiurbęs“, kas taip pat yra negerai. Toks veiksmas išgarins viską, kas buvo viduje cilindro.

          Įsitikinus, jog uždegimo žvakė dirba gerai (kaip tai padaryti, skaitykite žemiau), galite į cilindrą įpilti truputį benzino. Bet būkite atsargūs! Jei degalų įpilsite per daug, jie subėgs į karterį, atskiesdami variklio alyvą. Toks tepalas blogiau teps variklio detales, todėl gali tekti jį keisti anksčiau laiko. Įsukite žvakę, ir pabandykite užkurti variklį. Būkite pasiruošę ir neišsigąskite, jei jis staiga garsiai suriaumos. Kaimynų pyktis ir burnojimas yra niekas, palyginus su šiuo širdžiai mielu garsu

Oras

           Optimalus oro-kuro santykis yra 14:1. Jis turi būti mažesnis, kai variklis šaltas. Tam, kad į cilindrus patektų daugiau kuro, naudojami elektriniai (mišinį pariebina komutatorius) ar mechaniniai (mišinys pariebinamas specialia rankenėle) mišinio pariebintojai. Abejais atvejais apribojamas oro padavimas, tai ypač svarbu varikliui esant šaltam. Vėliau, varikliui pašilus, oro kiekis turi būti padidinamas, nes kitaip jis paprasčiausiai nustos dirbti. Elektrinį pariebintojo veikimą gana keblu patikrinti, tačiau jie paprastai yra ilgaamžiai ir problemų nekelia. Mechaninio pariebintojo atveju tiesiog reikia pasižiūrėti, ar rankenėlė yra teisingoj pozicijoj.

           Patikrinkite, ar neužsikimšęs oro filtras. Pabandymui galima jį visiškai nuimti ir pabandyti užvesti variklį. Jei bėda jame, nesusigundykite galimybe važiuoti be oro filtro. Jei tuo piknaudžiausite, gali tekti labai greitai remontuoti variklį. Ar Jūs to norit?

           Jei ir tai nepadeda, gali tekti pareguliuoti karbiuratorių. Bet tai darykite pačiu paskutiniu atveju, kadangi pageidautina, jog reguliavimo metu variklis būtų šiltas.

Uždegimo žvakė ir kibirkštis

           Visiems benzininiams varikliams, dirbantiems pagal egzistuojančius fizikinius dėsnius, reikalinga kibirkštis, atitinkamu momentu uždeganti oro-kuro mišinį. Ar uždegimo žvakė skelia kibirkštį, nesunkiai galima patikrinti.

DĖMESIO: prieš pradėdami ši bandymą, įsitikinkite, jog šalia nėra jokio dujų nuotekio!

           Išsukite iš variklio žvakę, užmaukite ant jos „žvaklaidį“ ir prilieskite žvakės kontaktą prie variklio. Prieš įjungiant degimą ir kuriant įsitikinkite, jog kibirkštis bus tarp žvakės kontakto ir metalinio paviršiaus, o ne, tarkim, tiesiai į Jūsų rankas. Žinoma, jei pajusite stiprų krestelėjimą ir pradėsite šokinėti priklausomai nuo alkūninio veleno apsisukimo greičio, galite nusiraminti – įtampa, reikalinga kibirkščiai išgauti, bent jau iki žvakės tikrai ateina. Tačiau, jei nesate aštrių pojūčių mėgėjas, iš anksto pasirūpinkite tinkama izoliacine medžiaga tarp Jūsų rankos ir „žvaklaidžio“. Tai gali būti replės su izoliuotomis rankenomis, tinkamas atsuktuvas ir kiti po ranka esantys įrankiai su srovei nelaidžia medžiaga.

           Įjunkite starterį, arba minkite užvedimo kojelę. Tarp uždegimo žvakės kontaktų turi matytis pastovi, melsvos spalvos kibirkštis. Jei ji yra, tačiau nepastovi, arba muša visur, tačiau tik ne tarp kontaktų – žvakė arba nešvari, arba jos izoliacija yra pažeista. Išvalykite kontaktus, vidines ertmes ir pabandykite pakartoti bandymą. Jeigu pagerėjimas matyti, galite bandyti įsukti žvakę atgal į variklį ir bandyti jį užvesti. Jei ne, keiskite žvakę, arba tikrinkite visą uždegimo sistemą.

           Jei kibirkšties nėra, pabandykite pakeisti žvakę. Jei kibirkšties vis tiek nėra nei kvapo, skaitykite toliau.

Uždegimo sistemos tikrinimas

           Paprastai, ne senesniuose nei 15 metų motoroleriuose ar motocikluose buvo montuojama elektroninė uždegimo sistema. Ji kelia mažai rūpesčių, nereikalauja pastovaus derinimo, dirba efektyviau už klasikinę mechaninę uždegimo sistemą. Tačiau, ir čia gali kilti kelios problemos, apie jas plačiau:

1. Patikrinkite, ar veikia jungikliai, paprastai esantys ant abiejų stabdžių rankenų ir šoninės kojelės. Esant atlenktai šoninei kojelei arba užvedimo metu nenuspaudus bent vienos stabdžių rankenėles, uždegimo sistema yra blokuojama. Patikrinkite pačius jungiklius, laidus, jungtis. Taip pat įsitikinkite, jog avarinio išjungimo mygtukas (jei toks yra) nėra įjungtas;

2. Įsitikinkite, jog starteris apskritai suka variklį. Gal tai visai ne uždegimo sistemos gedimas?

3. Patikrinkite visas jungtis, ar jos patikimai sujungtos, viduje nėra vandens, kontaktai nėra oksidavęsi. Tai ypač aktualu, jei buvo važiuota lietui lyjant, ar nesėkmingai bandžius išvengti vandens klano;

4. Elektroninė uždegimo sistema – dažniausia gedimo priežastis yra aukštos įtampos ritė, dar kitaip vadinama „babina“. Paprasčiausia ją patikrinti, jos vietoj prijungiant kitą. Jei kalta ne ritė, gali būti blogas komutatorius. Abejais atvejais detales teks keisti;

5. Mechaninė (kontaktintė) uždegimo sistema – purvini, laisvi kontaktai, blogas kondensatorius, blogas degimo reguliavimas ir t.t. ...tikras galvos skausmas.

           Jei nei vienas iš aukščiau išvardintų variantų nepadėjo, gali tekti tikrinti magnetą. Deja, čia jau nebeapsieisim be specialių įrankių, ir tai reikėtų patikėti kvalifikuotam meistrui. Apie tai kitame straipsnyje.

Prekių palyginimas